• سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024

  • سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 16 July 2024
تعطیلات اثرگذار شد؛

جدایی قیمت طلا و سکه از دلار

معامله گران امروز شاهد حرکت خلاف جهت طلا و سکه با دلار بودند؛‌ موضوعی که آن را ناشی از اثرات تعطیلی یک هفته ای بازار طلا می‌دانند.فارغ از نوسان متنوع بازار طلا و سکه،‌ قیمت دلار امروز مسیر نزولی هفته گذشته را تداوم بخشید و در حالی معاملات را سپری کرده است که در کانال 57 هزار تومان،‌ عقب نشینی کرد...

امروز بازار ارز در حالی اولین روز هفته را آغاز می‌کند که سکه در دامنه رنج نوسان داد و قیمت دلار و درهم کاهشی بودند؛ این در حالی است که قیمت طلا در مقابل کاهش ایستادگی کرد. روندی که به عقیده معامله گران ناشی از حرکت صعودی اونس طلا،‌ به عنوان دومین متغیر اثرگذار بر قیمت در طی روزهای اخیر است. اونس طلا از روز پنجشنبه و در پی کاهش تورم آمریکا توسط فدرال رزرو، مسیر صعودی را تجربه کرد و حدود 2411 دلار قیمت خورد.
امروز در بازار ارزش هر اونس طلا نسبت به روز گذشته روند افزایشی را تجربه کرد و با پیشروی در محدوده 2411 دلار رسید. آخرین باری که اونس طلا در این محدوده قرار گرفت، 29 اردیبهشت ماه امسال بود. تحلیلگران فنی معتقدند قیمت اونس در روند اصلاحی که در پیش گرفته است در محدوده 2400 تا 2405 دلار ماندگار خواهد شد و سپس تعیین موضع خواهد کرد. قیمت طلای آبشده هم با حرکت صعودی اونس بالا رفت و در 14 میلیون و 605 هزار تومان متوقف شد. همچنین هر گرم طلای 18 عیار با رشد حدود 10 هزار تومانی، حدود سه میلیون و 382 هزار تومان قیمت خورد.
بازار سکه امروز اما مسیری متفاوت نسبت به بازار ارز را در پیش گرفت و در دامنه رنج نوسان داد. ارزش هر سکه امامی امروز در مرز 40 میلیون تومان متوقف شده است. به عقیده معامله گران عدم همراهی بازار طلا و سکه با دلار، ناشی از آغاز تعطیلات این هفته بازار تا 30 تیر ماه است.
قیمت دلار در سرازیری
فارغ از نوسان متنوع بازار طلا و سکه،‌ قیمت دلار امروز مسیر نزولی هفته گذشته را تداوم بخشید و در حالی معاملات را سپری کرده است که در کانال 57 هزار تومان،‌ عقب نشینی کرد. هر دلار که امروز با نرخ 57 هزار و 750 تومان آغاز به کار کرده بود؛ در نیمه دوم معاملات مسیر نزولی را ادامه داد و با عقبگرد از نیمه کانال 57 هزار تومان،‌ 57 هزار و 460 تومان معامله شد.
از جمله نکات جالب توجه امروز کاهش اختلاف دلار مبادله ای با دلار آزاد بود. با ورود دلار بازار آزاد به کانال 57 هزار تومان و افزایش قیمت دلار مبادله، اختلاف این دو به 33 درصد رسیده که کمترین میزان از دی 1402 است.
همچنین امروز شاهد تمدید مهلت زمان بلوکه مبلغ پیش پرداخت ثبت نام خودروهای وارداتی بودیم،‌ موضوع مهمی که می تواند در کنار ایام محرم و همچنین بلوکه شدن بازار، رکود هفته گذشته را تداوم ببخشد.
خبر مهم دیگری که امروز در بازار ارز مورد توجه معامله گران قرار گرفت، توقف عرضه فولاد در ماه تیر به دلیل قطعی مداوم برق بود. به عقیده فعالان بازار توقف عرضه فولاد به زنجیره تولید منتقل خواهد شد و تولید را با کاهش همراه خواهد کرد. موضوعی که علاوه بر اخلال در سرمایه در گردش و نقدینگی تولیدکنندگان بزرگ، به ورشکستگی صنایع کوچک می انجامد.
همچنین این روزها با وارد شدن به ماه محرم، خرید و فروش دینار رونق گرفته است و این اسکناس که با نرخ 40 هزار تا 42 هزار تومان معامله شده بود؛ با خبر آغاز فروش ارز اربعین از 7 مرداد، قیمت دینار مسیر نزولی را در پیش گرفت و به حدود 39 هزار تومان رسید.
آخرین خبری که امروز در کانون توجه معامله گران قرار گرفت،‌ عدم برگزاری حراج طلا و سکه در هفته جاری است.
آخرین قیمت بازار رسمی
به گزارش اقتصادنیوز،‌ بازار رسمی اما در آخرین روز کاری هفته مسیری متفاوت با بازار غیررسمی را در پیش گرفت و قیمت دلار مبادله ای بالا رفت. براساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز 46594 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم 43506 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای که در کانال 50 هزار تومان در حال نوسان است،‌ امروز 50797 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 47430 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله 12687 تومان ارزش گذاری شد و 11846 تومان قیمت خورد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11641
اخبار مرتبط
نظرات شما